۱۳۸۷ مهر ۱۰, چهارشنبه

چرا من انسان خوبی باشم؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید اول خوبی و بدی را تعریف كرد. آیا از نماز شب خواندن سودی به كسی می‌رسد؟ آیا قطع كردن دست دزد كار درستی است؟ آیا قمه‌زنی در مراسم عاشورا كار زیبایی است؟

به نظر من كار نیك كاریست كه نتیجه كلی این كار، برای فرد و جامعه اطرافش مثبت باشد. بعنوان نمونه اگر شما فرد محتاجی را حمایت كنید و به او اجازه زندگی آبرومند بدهید در ابتدا احساس خوبی به شما دست می‌دهد از طرفی شما جلوی بزهكار شدن این فرد را گرفته‌اید. یعنی با یك تیر دو نشان زده‌اید!

ولی از نظر من كار بد كاریست كه تاثیر مخربی روی فرد و جامعه‌ی اطرافش می‌گذارد. بطور مثال دروغگویی باعث می‌شود كه فرد دروغگو دروغهای دیگری را سرهم كند تا طرف مقابل به واقعیت پی نبرد و این كار بسیار او را آزرده می‌كند (مثل ریاست جمهور مردمی!!) از طرف دیگر فرد مقابل كه گمراه شده است دیگر فرد دروغگو را به رسمیت نخواهد شناخت و دروغگو اعتبار اجتماعی خویش را از دست می‌دهد.

در نتیجه هر كسی كه كار خوبی انجام می‌دهد، كردار نیك او مانند موجی در جامعه پخش می‌شود و این باعث شكوفایی جامعه می‌گردد و هركسی كه كار بد و زشت انجام دهد اعمال او مانند موجی منفی در جامعه منتشر شده و جامعه را غیرقابل تحمل و عقب مانده می‌كند.نهایتا این تقابل بین خیر و شر است كه تعیین كننده پیشرفت جامعه بشری یا عقب ماندگی آن می‌باشد.

بنابراین اگر من كار خوبی را انجام می‌دهم به خاطر این است كه این كار واقعا مفید است و می‌دانم كه اگر سعی در گسترش خوبی داشته باشیم از دیگران هم خوبی خواهیم دید و اگر بدی را گسترش دهیم روزی فرد دیگری به ما بدی خواهد كرد.

اما اگر از یك انسان خداپرست سوال كنید كه چرا شما صبح تا شب با تسبیح صلوات میفرستید؟ پاسخ می دهد: چون كار خوبیست و صواب دارد و من به بهشت خواهم رفت!

از طرف دیگر این دوستان اعتقاد دارند كه روزه نگرفتن كار بدیست و اگر من روزه نگیرم به جهنم خواهم رفت. یعنی من باید كلیه و معده خودم را نابود كنم تا به بهشت بروم؟!

بنابراین خداباوران ادعا می‌كنند كه همه كارهایی كه در دینشان دستور داده شده بهترین كار و خوبترین كارهاست. در صورتی كه در بعضی از موارد كارهای بی‌فایده و در بعضی موردها هم كاری ناپسند در چشم یك انسان بی طرف انجام می‌دهند!

نكته دیگر این است كه این افراد دارای روحیه قانون گریزی می‌شوند. به این ترتیب كه اگر كسی را ناظر بر اعمال خویش نبینند و برای كار ناپسندی مجوز داشته باشند، حتما آن كار را انجام می‌دهند. بعنوان مثال راننده متدینی كه خودروی خود را بیمه ابوالفضل كرده است وقتی كه چشم پلیس را دور می‌بیند با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌كند و حماقت او باعث لطمات جبران ناپذیری به خود و جامعه‌اش می‌شود.

بنابراین نتیجه میگیریم كه من آتئیست برای كار خوبم دلیل منطقی دارم ولی خداباوران فقط به خاطر پاداش گرفتن و رفتن به بهشت پر از حوری و یا ترسیدن از كوره آدمسوزی جهنم كار نیك می‌كنند.